Формування предметних компетентностей в учнів на уроках математики засобами інноваційних технологій
Математична компетентність – це
здатність актуалізувати та застосовувати
математичний досвід у практичних, навчальних і життєвих ситуаціях. У своїй
педагогічній діяльності я орієнтуюсь на основне завдання сучасної системи
освіти – формування гармонійно-розвиненої особистості, яка вміє системно
мислити, аналізувати, порівнювати, практично вирішувати поставлені перед нею
проблеми, приймати самостійні рішення, бути людиною ініціативною, здатною до
новацій, готовою до перевантажень, стресових ситуацій, вміння виходити з них.
На формуванню цих якостей сприяє компетентнісний підхід, який є засобом
посилення прикладного, практичного характеру всієї шкільної освіти, в тому
числі і математики.
Найбільш актуальними на сьогодні на уроках
математики та використовуваних мною є інформаційно-комунікаційна технологія та технологія
критичного мислення. У рамках
копетентнісного підходу до організації освітнього процесу, використовуючи ці технології, на
своїх уроках спрямовую зміст освіти на досягнення таких цілей:
- інтелектуалальний розвиток учнів, формування видів мислення, характерних для
математичної діяльності;
- оволодіння
прийомами математичної діяльності, які необхідні у вивченні суміжних предметів;
- виховання учнів у
процесі навчання математики;
- формування
позитивного
ставлення до математики.
За допомогою засобів ІКТ та інтерактивних технологій
на своїх уроках отримую кількісні та
якісні переваги у формуванні предметних математичних компетенцій:
обчислювальних, інформаційних, графічних, логічних, геометричних, алгебраїчних.
Використовую такі форми і методи роботи,
які активізують розумову діяльність учнів, сприяють підвищенню в них інтересу
до вивчення математики, працюю над розвитком математичного мислення, культури математичного
мовлення. Особливу увагу звертаю на формування математичної грамотності, чіткості у
формулюваннях математичних величин і правил, коментування своїх дій під час
виконання практичних вправ, точності у записах. Значне місце відводжу мультимедійним урокам математики (робота з
усними вправами, ілюстрація практичного застосування теорем у житті,
комп'ютерні презентації до уроків узагальнення й систематизації знань, демонстрація
геометричних креслень, демонстрація портретів математиків і розповідь про їхні
відкриття, проведення рефлексії).
На сьогоднішній день тести є високотехнологічними,
можуть розроблятися, проводитися і перевірятися з використанням комп’ютерної
техніки. Комп’ютерне тестування дає багато можливостей для учнів та вчителів. А саме: проходження тестування вдома
(зручність); тренування (багаторазове тестування); виявлення прогалин; гарантує анонімність
результату; миттєвої перевірки результату. Використовую у своїй практиці для
тестування GoogleФорми, платформи НаУрок, МійКлас, Сlasstime як для
роботи на уроці, так і для домашнього завдання.
Також у своїй діяльності останні 3 роки
активно займаюсь самоосвітою (курси на платформах Prometeus та EdEra) і залучаю своїх учнів до участі в онлайн-олімпіадах
(НаУрок), до навчання на
олайн-платформах (Prometeus, iLearn). Часто
використовую платформу Сlasstime (тести для учнів з метою підготовки до
ДПА) та Collaborative Challenges - динамічні історії, що проектуються в класі,
та являють собою проблему, яку учні вирішують відповідаючи на питання з власних девайсів. Розвиваючи
логічне мислення та зацікавленість до свого предмету, зоохочую своїх учнів до участі у конкурсах “Кенгуру” та “Логічне мислення”
(Олімпус).
Для формування ключових та предметних
компетентностей використовую також проектну технологію та
технологію інтерактивного
навчання. Формуючи підприємницьку компетентність, у 6 класі практикую
урок-проект «Чи потрібно вивчати математику?» (розв’язування задач прикладного
змісту із різних галузей у груповій формі),
у 5 класі - індивідуальний
творчий проект “Відсотки у нашому житті” (складання задач на відсотки прикладного характеру
та ілюстрації до них). Формуючи
інформаційну компетентність, залучаю
своїх учнів до додаткової інформації в
процесі викладання математики. Це і
використання інформації з історії математичних відкриттів, і виховання учнів на
прикладі життєвого і творчого шляху видатних математиків (проведений мною усний
математичний журнал про життєвий шлях Кравчука,
Остроградського), і організація та проведення
тижнів математики (захід «екскурсія до музею світу чисел», де у ролі
експонатів числа: парні і непарні,
числа-близнюки, прості і складені числа, числа-паліндроми, числа-константи; моделююча гра «Школа детективів» для розвитку логічного
мислення та інтуіції).
Вивчення математики сприяє
вдосконаленню самого механізму мислення учнів, усвідомленому контролю за ходом
процесу мислення, адекватній оцінці результатів розумової діяльності,
формуванню умінь бачити об’єктивний характер законів природи та явищ
навколишнього світу. Тому використовуючи технологію критичного мислення, а саме
метод доцільних задач та метод створення проблемної ситуації, дуже часто пропоную
учням задачі прикладного характеру. Наприклад,
у 5 класі під час вивчення теми “Прямокутний паралелепіпед” - це задача
прикладного характеру, де потрібно за допомогою математичних обчислень
вирахувати потрібну кількість обоїв, якщо розміри кімнати задані (одночасно на
мультимедійному уроці проілюстрований
зміст та вигляд задачі), у 8 класі - задача із геометрії про площу та виміри
прямокутника, яка формує вміння розв’язувати квадратні рівняння, або на уроці
геометрії у 8 класі у рамках вивчення теми «Теорема Піфагора. Синус, косинус і
тангенс кута прямокутного трикутника» пропоную також чимало прикладних задач.
Для актуалізації знань на своїх уроках використовую прийоми «Асоціативний
кущ чи карта знань», «Незакінчені речення», «Концептуальна
таблиця». На етапі засвоєння нових знань використовую
прийоми «Обери позицію», «Робота в парах», «Математичне
доміно», «Знайди помилку».
Накопичений
мною досвід показує, що застосування таких
інноваційних технологій на уроках
і в позаурочній діяльності розширює мої
можливості, як вчителя, так і
учнів, підвищує інтерес до предмета, стимулює освоєння учнями досить серйозних
тем з математики, що, у підсумку, веде до інтенсифікації процесу навчання.
Розумію,
що без базової шкільної підготовки із математики важко уявити успішну
самореалізацію випускників школи на ринку праці, оскільки математика формує
саму систему інтелектуальних та моральних установок учня. Математична
компетенція учня сприяє адекватному застосуванню математики для вирішення
проблем повсякденного життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар